Ga naar de inhoud

Let the games begin! Gamification als bruikbare tool.

  • door

Let the games begin! Gamification als bruikbare tool.

Beleving, beleving, beleving. Het lijkt wel of alles nieuw, leuk én een ervaring moet zijn. We leven tegenwoordig in zogenoemde ‘experience economy’. We zijn verslaafd aan spanning en sensatie, eigenlijk willen we de hele dag geëntertaind worden. Daar staat tegenover dat we alles wat saai is, denk bijvoorbeeld aan stofzuigen of reclames kijken, simpelweg liever niet doen.

Je ziet dat steeds meer bedrijven proberen om saai maar goed bedrag te stimuleren door het leuk te maken. En hoe maak je het leuk? Mét spelletjes, en natuurlijk de bijbehorende beloning. De meest gebruikte term voor dit principe is gamification.

Een mooi voorbeeld hiervan werd in 2009 al toegepast door Volkswagen. Op metrostation Odenplan in Stockholm installeerde het automerk de piano stairs: een trap waarbij de treden vervangen werden door pianotoetsen. Het resultaat? 66% meer reizigers kozen voor de trap in plaats van de naastgelegen roltrap. Goed voor de gezondheid dus. Volkswagen noemde het the Fun Theory, want ‘fun can obviously change behaviour for the better.’ Volkswagen gaf hier het schoolvoorbeeld van gamification, waarbij spelprincipes en speltechnieken worden toegepast in niet-spelcontexten.

 

 

Naast dat iets ‘leuk’ moet zijn is een ander belangrijk aspect dat je beloond wordt bij het doen van een goede daad. Op deze manier probeert men je te stimuleren om verder te gaan. Dit principe kom je voornamelijk tegen in apps, waarbij je allerlei virtuele beloningen krijgt voor het behalen van een bepaalde milestone.  Bijvoorbeeld als je eindelijk die 10 kilometer gehaald hebt, of wanneer je voor de 3e keer in een week hebt ingelogd op de app waarmee je een taal leert.

Gamification kun je zowel offline als online toepassen. Persoonlijk zijn wij met Mobile Stories voorstander van de eerste soort. Wij houden van persoonlijke interactie tijdens (educatieve) spellen, waarbij je juist moet samenwerken en met elkaar communiceren, om zo als team het beoogde resultaat te behalen.

We helpen je graag om gamification in te zetten voor jouw medewerkers tijdens bijvoorbeeld een onboardingsperiode, met een selectieprocedure of binnen een leertraject. Vragen, of benieuwd wat we voor jou kunnen doen? Neem dan geheel vrijblijvend eens contact met ons op. Wij nemen graag de tijd om eens met je te sparren.

Bron: Frankwatching, D&B

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *