Een escaperoom als educatieve tool

  • door

Inmiddels heeft bijna iedereen wel eens een escaperoom gedaan of in ieder geval van de term gehoord.  Het algemene idee is voortgekomen uit online escapegames en is rond 2013-2014 vanuit Japan overgewaaid naar Europa.  En hoe! In Boedapest bevinden zich wel meer dan 80 escaperooms in één stad. Maar ook Nederland doet braaf mee aan deze trend, ons kleine kikkerlandje heeft inmiddels de hoogste ‘escaperoomdichtheid’, oftewel de meeste escaperooms per inwoner,  van de wereld.

Voor degene die minder bekend zijn met het principe, leggen we het graag nog even uit. Een escaperoom is een interactief spel, waarbij je als team een gezamenlijke opdracht krijgt, die je binnen een bepaalde tijdsperiode moet voldoen.  Om de ‘missie’ te voltooien dien je allerhande ruimtes te ontdekken, puzzels te ontcijferen en sloten te kraken. Het is een ultieme vorm van Real Life Gaming waarbij je volledig in een bepaald verhaal kunt opgaan.

Naast dat het simpelweg gewoon leuk is om te doen, kan een escaperoom voor allerhande doelen worden ingezet. De basiselementen, een bepaalde setting (storytelling), een gezamenlijk doel (kraken van de code), tijdsdruk (motivatie) én gevolgen wanneer je het niet haalt, zorgen ervoor dat mensen zich heel gemakkelijk in een bepaalde situatie kunnen verplaatsen, en daarbij acteren als een team. Dit maakt het een ultieme vorm van gamification. 

Zo kan het spel worden ingezet als trainingstool of selectietool waarbij je onder andere gedrag, competenties en groepsprocessen binnen teams kunt meten en analyseren. Persoonlijkheden worden binnen het spelen van een escaperoom namelijk onbewust versterkt. Zo zie je bijvoorbeeld dat sommige personen heel actief of juist heel passief worden. Anderzijds zie je mensen die zich vastbijten aan één puzzel tot deze opgelost is, waarbij anderen weer van puzzel naar puzzel hoppen.

Anderzijds kan een educatieve escaperoom ook gebruikt worden om informatie over te brengen.  Traditioneel leer je door in een lokaal te luisteren naar een instructeur met een presentatie. Echter kan nou eenmaal niemand zich uren achter elkaar concentreren. Leren kan ook anders, sterker nog: ervaringen helpen mensen vaak informatie beter te verwerken én op te slaan.

Daarnaast is het ook heel goed mogelijk om bepaalde ervaringen binnen een spelvorm na te bootsen. Zo creëerden wij voor een opdrachtgever een escaperoom waarbij je alle fysieke en mentale beperkingen van een ouder wordende persoon mocht ervaren, om zo meer begrip voor deze doelgroep te creëren.

Kortom, een escaperoom is ideaal om ingezet te worden als educatieve tool. Wij denken dan ook graag met je mee hoe je dit in jouw organisatie het beste kunt verwerken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *